اطلاعات عمومیپزشکی و سلامتیسلامتی و زیباییگوناگون

نحوه محاسبه شاخص توده بدنی BMI و فواید داشتن وزن سالم

شاخص توده بدنی (BMI) اندازه گیری چربی بدن براساس رابطه بین وزن با قد است و برای اکثر مردان و زنان بالغ دارای ۲۰ سال و بالاتر استفاده می شود. برای کودکان ۲ سال و بالاتر، درصد بارگذاری BMI بهترین ارزیابی چربی بدن است.

BMI یا شاخص توده بدنی وزن بدن را به طور مستقیم اندازه گیری نمی کند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که شاخص توده بدنی با اندازه گیری مستقیم چربی بدن مانند وزن زیر آب و جذب پذیری اشعه ایکس دوگانه(DXA)  وابستگی دارد و جایگزینی ارزان و آسان برای انجام این کار است.

BMI چیست؟

 BMI به عنوان یک ابزار غربالگری برای نشان دادن کمبود وزن، اضافه وزن، چاقی و یا وزن سالم به نسبت قد فرد است. اگر BMI فرد خارج از محدوده BMI سالم باشد، خطرات سلامتی او به طور قابل توجهی افزایش می یابد. مقادیر BMI مستقل از سن و برای هر دو جنس یکسان هستند. با این حال،  BMIممکن است با همان میزان چربی در جمعیت های مختلف با توجه به نسبت های مختلف بدن مطابقت نداشته باشد. خطرات بهداشتی مرتبط با افزایش BMI مستمر هستند و تفسیر درجه بندی BMI بر اساس میزان خطر ممکن است در جمعیت های مختلف متفاوت باشد.

نحوه محاسبه BMI

محاسبه BMI بر اساس فرمول زیر است:

وزن (کیلوگرم) / ارتفاع (متر مربع)

با سیستم متریک، فرمول BMI وزن با تقسیم کیلوگرم بر ارتفاع در متر مربع (کیلوگرم در متر مربع) محاسبه می شود. از آنجا که ارتفاع معمولا در سانتیمتر اندازه گیری می شود، قد به ۱۰۰ سانتی متر تقسیم شود تا ارتفاع در متر به دست آید.

کاربردهای BMI

BMI به اندازه کافی دقیق نیست که به عنوان یک ابزار تشخیصی استفاده شود. با این حال، از آن به عنوان ابزار غربالگری برای شناسایی مشکلات وزن بالقوه در بزرگسالان استفاده می شود. یک فرد ممکن است BMI بالایی داشته باشد، با این حال برای تعیین این که آیا این وزن اضافی یک خطر بهداشتی است، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به ارزیابی های بیشتری مانند:

  • اندازه گیری ضخامت پوست
  • ارزیابی رژیم غذایی
  • فعالیت بدنی
  • سابقه خانوادگی
  • سایر شرایط بهداشتی مناسب نیاز دارد.

مزایای حفظ وزن سالم

  • درد کمتر مفاصل و ماهیچه ها
  • افزایش انرژی و توانایی انجام فعالیت های بیشتر
  • بهبود وضعیت مایعات و فشار خون بدن
  • کاهش بار در سیستم قلب و گردش خون
  • داشتن خواب بهتر
  • کاهش تری گلیسیرید خون، قند خون و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و برخی از سرطان ها

وزن بیش از حد باعث افزایش کارایی قلب می شود، همچنین باعث افزایش فشار خون، میزان کلسترول خون و تری گلیسیرید می شود و سطح کلسترول HDL را کاهش می دهد. وزن بیش از حد می تواند باعث افزایش احتمال ابتلای فرد به دیابت شود. تغییرات شیوه زندگی به شما کمک می کند ۳-۵٪ کاهش وزن را تجربه کنید که به احتمال زیاد به بهبود بالینی گلوکز خون، تری گلیسیرید و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ منجر می شود. کاهش وزن نیز می تواند به کاهش فشار خون و بهبود کلسترول خون کمک کند.

ورود به کانال تلگرام مجله خبری تا نود

منبع
hellodoctor.ir
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 10 =

بستن
بستن