تبلتفناوری اطلاعاتگوناگونموبایل و تبلت

تصمیم عجیب مایکروسافت :خروج از کسب و کار تبلت‌های ویندوزی سرفیس (Surface)

مایکروسافت ، غول نرم‌افزاری جهان که چند سالی است که با محصولات سرفیس (Surface) مهارت خود را در ساخت تبلت‌های ویندوزی،

به رخ رقبا می‌کشاند قصد دارد تا در سال 2019 کسب و کار خود در زمینه تبلت‌های ویندوزی که با نام سرفیس (Surface) شناخته می‌شوند را کنار بگذارد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، استیو برازیر (Steve Brazier) مدیر عامل شرکت Canalys در این باره گفته است که به احتمال بسیار زیاد، ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیر عامل شرکت مایکروسافت از مسیر توسعه و تولید کنار خواهد رفت و شاید در بخش دیگری از این شرکت مشغول به فعالیت شود، اشاره‌های مبهم و نامفهوم او به “مرد ابری” و “مرد نرم‌افزاری” و اشاره به خط تلفن‌های هوشمند درباره ساتیا نادلا، خبرهای مهمی را شامل خواهد شد که در آینده جزئیات بیشتری از آن‌ها به دست خواهد آمد.

وی همچنین افزود که عملکرد سطحی شرکت در این بخش ناهموار و نا متعادل است، با توجه به شاخص‌های مختلف مثبت و منفی می‌توان نتیجه گرفت که این بخش سود دهی زیادی ندارد و این کسب و کار برای آن‌ها معقول به نظر نمی‌رسد.

هنگامی که سرمایه کم و هزینه‌های چالش برانگیز در آینده، شرکت مایکروسافت را در این بخش تضعیف کنند و این وضع تجاری که از همین الان برای وال استریت قابل رویت و مشاهده است، قطعا هرکسی خواهد پرسید که چرا این شرکت به دنبال یک تجارت حاشیه‌ای و کم بازده است؟

استیو برازیر در این باره افزوده است که شرکت مایکروسافت به دنبال کاهش هزینه‌های مختلف خود می‌باشد و کنار گذاشتن بخش توسعه و تولید محصولات سرفیس اولین هدف مایکروسافت در کاهش هزینه‌های این شرکت است.

پیش از آنکه شرکت مایکروسافت در سال 2012،  Slableets را با شروع نسخه RT به بازار عرضه کند، استیو بالمر (Steve Ballmer)، مدیر عامل شرکت ردموند (Redmond)، این بخش را به عنوان نقطه مرجع طراحی و تولید برای نشان دادن قدرت نرم‌افزاری ویندوز و فروش چند میلیونی آن دانست.

شرکت مایکروسافت در اوایل عرضه محصولات سرفیس، شروع سخت و سنگینی را ناشی از مشکلات مختلف فنی و مسائل مربوط به مسیر پیشرفت در بازار را تجربه نمود که با این وضع نا مناسب مایکروسافت 900 میلیون دلار به سهام این بخش اضافه نمود و بعدها نسخه Pro این محصلات بازخورد بهتری را در میان کاربران تجربه نمود. با این حال به دلیل محدودیت‌ زیاد ویژگی‌های RT این بخش در سال 2015 کنار گذاشته شد.

مشارکت شرکت مایکروسافت در توسعه و تولید کامپیوترهای شخصی نقظه آغاز تنش‌های جدی میان شرکت و OEM هایی است که در واقع مشتریان شرکت‌های دیگر هستند بود و با این وضع موجود سایر رقبا شروع به رقابت با محصولات سرفیس کردند. به گفته مدیران شرکت اچ‌پی (hp) و دل (DELL)، محصولات این شرکت رابط اصلی میان سازنده و مشتریان است و شرکت‌های مختلف با این تولدات و محوصلات به مشتریان خود متصل و متکی هستند.

همچنین در بخشی دیگر از اخبار به دست آمده، جیان فرانچو لانچی (Gianfranco Lanci)، رئیس و مدیر عامل شرکت لنوو، در بخشی از سخنان خود، بر این مساله اظهار نمود که ممکن است شرکت مایکروسافت پیش از شروع سال 2019، پلاگین‌های خود را از روی واحدهای سخت‌افزاری کامپیوترهای شخصی بردارد. حتی ممکن است که این مساله زودتر از زمان ذکر شده توسط مایکروسافت انجام گردد.

وی در ادامه همچنین افزود که این شرکت سرمیاه زیادی را از طریق برنامه‌هایی همچون ویندوز و آفیس (Office) کسب خواهد کرد اما در زمینه توسعه و تولید این بخش حتی ممکن است بر روی مسیر ضرر و زیان دهی قرار بگیرد و صادقانه بگوییم که سخت است که ببینیم چرا آن‌ها باید در این زمینه به ضرر و زیان برسند. برای این شرکت کسب و کار در بخش محصولات سخت‌افزاری ، کاری دشوار و حتی زیان آور است و این شرکت باید در مورد تمامی جزئیات  شرایط خود مراقب باشند چرا که ریسک در این بخش ممکن است شکست بزرگی را رقم بزند.

همچنین ماریوس هاس (Marius Haas)، مدیر بخش فروش شرکت DELL در رابطه با بخش PC های مایکروسافت، گفته است که این شرکت به احتمال زیاد حضور خود در بازار محصولات را کاهش خواهد داد. وی همچنین افزود که استفاده از قدرت سخت‌افزاری برای نشان دادن قابلیت‌ها و توانایی پلتفرم نرم‌افزاری امری معقول و معمول است اما این شرکت هرگز ایجاد مجموعه‌های گسترده محصولات مختلف خود را در برنامه‌هایش نداشته است.

گزارش‌های مختلف از میزان فروش این غول نرم‌افزاری در سه ماهه اخیر نشان می‌دهد که کاهش 20 میلیون دلاری در فروش و یا به عبارتی کاهش 2 درصدی در فروش و از دست دادن بازار توسط این شرکت به ثبت رسیده است.

اکثر عملکرد ضعیف در بخش Surface، رایانه شخصی بیشتر، به شکلی باور نکردنی، به فروش تلفن های ضعیف رسیده بود که سالانه به میزان 361 میلیون دلار کاهش یافت.

عملکرد ضعیف بخش سرفیس‌های این شرکت به شکلی باور نکردنی به میزان فروش بخش تلفن‌های این شرکت رسیده است که به شکل سالانه برابر با مبلغ 361 میلیون دلار است. فروش معمول این شرکت حتی سه ماهه سوم سال کاهش 26 درصدی را تجربه کرده است.

در سه ماهه گذشته بخش کامپیوترهای شخصی بعد از جبران کاهش فروش بخش تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های سرفیس و با دارا بودن درآمد بالاتری نسبت به سایر بخش‌های ویندوز، جستجوگر و بخش سرگرمی، ارزشی معادل 8.8 میلیلرد دلار را داراست. در مقایسه با فروش سال قبل کاهش 11 درصدی را تجربه می‌کند.

همه این مسائل بر این نکته اتفاق نظر دارند که بهتر است مایکروسافت توجه و تمرکز خود را بر سایر بخش‌های پر سود و بازده معطوف سازد و تمرکز کمتری بر بخش سخت‌افزاری و تبلت‌های ویندوزی داشته باشد چرا که با وجود شرایط سخت کنونی تلاش بی فایده برای کسب بازار تنها این شرکت را از کسب سود و درآمد سایر بهش‌ها باز می‌دارد.

منبع
toranji
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 2 =

بستن
بستن