پزشکی و سلامتیتغذیه و سلامتیسلامتی و زیبایی

فواید و خواص روغن ماهی برای سلامتی و نقش آن در کاهش بیماری ها

بررسی برخی مطالعات نشان می دهد که اسید های چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی ممکن است به کاهش بیماری قلبی کمک کند. 

روغن ماهی با سطوح پایینتر تری گلیسیرید (چربی های خون) ارتباط دارد و به کاهش گرفتگی شریان ها کمک می کند و باعث کاهش تولید پلاک های خون می شود.

مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است از سکته مغزی جلوگیری کند. با این حال، شواهد جدید تجزیه و تحلیل ۱۴ آزمایش بالینی نشان می دهد که روغن ماهی ممکن است برای افرادی که در معرض حمله قلبی یا سکته بوده اند، مفید نباشد، به گفته سونگ کون مونگ، محقق پزشکی خانواده در دانشگاه ملی سئول کره جنوبی “هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مکمل امگا ۳ در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی موثر است.”

کلسترول را کاهش می دهد

درمانگاهMayo  روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳ (جزء اصلی روغن ماهی) را جزء یکی از پنج مواد غذایی برتر برای کاهش کلسترول می داند. امگا ۳ به کاهش سطح تری گلیسیرید (چربی خون) کمک می کند که منجر به افزایش سطح HDL یا “کلسترول خوب” می شود. مکمل های روغن ماهی می توانند این ترفند را انجام دهند. Elaine Magee، MPH، RD و نویسنده چندین کتاب تغذیه، به WebMD می گوید که خوردن ماهی های چرب مثل ماهی قزل آلا و یا حتی کنسرو ماهی تن دو تا سه بار در هفته می تواند منجر به افزایش سطح کلسترول مثبت شود.

مفید برای استخوان ها

طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی می تواند به حفظ توده استخوانی سالم کمک کند. مطالعات نشان داده است که اسیدهای چرب باعث افزایش میزان کلسیم بدن می شوند و مقدار کلسیم از دست رفته در ادرار را کاهش می دهند. این باعث افزایش قدرت استخوانی و رشد می شود.

کاهش درد قاعدگی

مطالعات اندک در طی چهار ماه نشان داد که ۴۱ زن جوان که مکمل ماهی را مصرف کرده اند، درد کمتری را در زمان قاعدگی تجربه کرده اند. مطالعه دیگری توسط محققان دانمارک از ۷۸ زن مبتلا به ناراحتی قاعدگی به عمل آمد و به آنها کپسول روغن ماهی، روغن ماهی با ویتامینB12 داده شد. پس از چهار ماه، آنها دریافتند زنانی که مکمل ماهی و ویتامین B12 را مصرف کرده بودند،  درد کمتری در دوره های قاعدگی تجربه کرده بودند. (توجه داشته باشید: قبل از مصرف مکمل های روغن ماهی همیشه با پزشک خود صحبت کنید.)

درمان اختلالات روانی

ما می دانیم که اسید های چرب برای عملکرد مغز سالم ضروری هستند اما نتایج حاصل از اثر بخشی مکمل های روغن ماهی برای درمان طیف وسیعی از اختلالات روان هنوز مقدماتی هستند، بنابراین همیشه قبل از مصرف روغن ماهی جهت درمان اختلالات روانی با پزشک خود صحبت کنید.گروهی از مطالعات نشان داد که امگا -۳ موجود در روغن ماهی تاثیر مثبتی بر افراد افسرده دارد.

 یک مطالعه کوچک نشان داد که بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی که مکمل های روغن ماهی را علاوه بر داروهای منظم مصرف می کردند، نسبت به افرادی که قرص های مختلف را مصرف می کردند تغییرات خلقی کمتری را نشان دادند و در پنج مورد از شش آزمایش انجام شده در مورد اسکیزوفرنی، امگا ۳ به عنوان یک داروی درمانی معرفی شده است.

کمک به بهبود دیابت

تحقیقات جدید انجام شده توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد دریافت که امگا ۳ موجود در مکمل های روغن ماهی باعث افزایش سطح آدیپونکتین در جریان خون می شود، هورمونی که به تنظیم گلوکز کمک می کند. محققان می گویند که سطح بالاتر آدیپونکتین با خطر کمتر دیابت نوع ۲ همراه است.

کاهش علائم آرتریت روماتوئید

مطالعات نشان می دهد که اسید های چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی ممکن است آرتریت روماتوئید، یک بیماری خود ایمنی را ایجاد کند که باعث التهاب دردناک مفاصل می شود. با توجه به اطلاعات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، امگا ۳ در روغن ماهی ممکن است درد و سفتی مفاصل را در صبح کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل های ماهی در همراه با درمان های رایج متعارف، با بهبودی بهتر همراه بود، به این معنی که امگا ۳ ممکن است در کاهش درد مفاصل، در صورت استفاده طولانی مدت موثر باشد.

 

ورود به کانال تلگرام مجله خبری تا نود

منبع
hellodoctor
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن