پزشکی و سلامتیتغذیه و سلامتیسلامتی و زیبایی

فواید لیکوپن برای سلامتی , منابع غذایی تامین آن و عوارض احتمالی

لیکوپن یک رنگدانه کاروتینوئید است که معمولا با رنگ ارتباط دارد  و در بسیاری از میوه ها و سبزیجات مانند هویج و گوجه فرنگی وجود دارد . این مواد  در درجه اول به خاطر قابلیت رنگ آمیزی آن شناخته شده است.

کاروتنوئید برای سلامت انسان بسیار خوبست و این یکی از بهترین مکمل های موجود در رژیم غذایی ماست. تحقیقات همچنان در این مورد ادامه دارد دلایل زیادی برای خوردن غذاهای رنگارنگ وجود دارد، اما مصرف لیکوپن  یکی از مهمترین موارد است.

فواید لیکوپن

لیکوپن فواید بسیاری دارد که عبارتند از:

کاهش خطر ابتلا به التهاب
کاهش خطر بیماری مزم
تقویت بینایی
افزایش تراکم  استخوان
پیشگیری از  بیماری های قلبی عروقی
جلوگیری یا تاخیر بیماریهای عصبی

اجازه دهید جزئیات آنها را در زیر بحث کنیم.

تقویت چشم :

لیکوپن یک آنتی اکسیدان  قوی است که توانایی خنثی سازی رادیکال های آزاد در قسمت های اصلی بدن را دارد که به جلوگیری از التهاب و بیماری های مزمن کمک می کند. آنتی اکسیدان ها مانند لیکوپن باعث تقویت بینایی، محافظت از پوست و حتی کاهش خطر ابتلا به سرطان هستند.

درد نوروپاتیک را از بین می برد

نوروپاتی می تواند بسیار دردناک باشد و اغلب برای کسانی که دچار این مشکل هستند، ناتوان کننده است. خوشبختانه تحقیقات نشان داده است که افزایش سطح این کاروتنوئید می تواند این درد را تسکین دهد و حتی باعث تقویت اعصاب شود.


بیماری های نوروژنیک

آنتی اکسیدان ها مانند لیکوپن می توانند از بیماری های عصبی جلوگیری کنند. این زمانی اتفاق می افتد که  در معرض بیش از حد رادیکال های آزاد قرار میگیریم با از بین بردن این التهاب در مغز، این آنتی اکسیدان می تواند از ابتلا به بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون جلوگیری کند.


تراکم  استخوان

با گذشت زمان، استخوان های ما شروع به  کاهش تراکم معدنی استخوان می کنند، که شکننده تر و ضعیف تر می شود. این کاروتنوئید چگالی استخوان و جذب مواد معدنی را بهبود می بخشد، که می تواند استخوانها را تقویت کند

سرطان

غذاهای حاوی لیکوپن اغلب  سالم ترین  مواد غذایی هستند – غذاهای رنگارنگ  برای پیشگیری از سرطان کمک می کنند.


سلامت قلب

خوردن غذاهای حاوی این آنتی اکسیدان به کاهش فشار خون و تقویت یکپارچگی عروق خونی و شریان ها کمک میکند.  خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد.


منابع غذایی لیکوپن

این کاروتنوئید برای حفظ و بهبود سلامت بسیار مهم است اما خوشبختانه می توان آن را در بسیاری از غذاها پیدا کرد. منابع اصلی و قابل دسترس لیکوپن عبارتند از:

پاپایا
انبه
هندوانه
گریپ فروت
گوجه فرنگی
هویج

اساسا، اگر غذا به طور طبیعی رنگ قرمز یا نارنجی داشته باشد، دارای کاروتنوئید است

مقدار میوه و سبزیجات که هر روز مصرف می کنید باید ۴ تا ۵ وعده باشد، بنابراین، لیکوپن باید  بخشی از رژیم روزمره شما باشد. اگر قصد دارید از مکمل لیکوپن استفاده کنید، معمولا بیش از ۳۰ میلی گرم در روز استفاده نشود. توصیه می شود بخاطر عوارض جانبی از مصرف مکمل ها خودداری کنید


عوارض جانبی لیکوپن

مطالعات محدودی در مورد اثرات مصرف زیاد لیکوپن  وجود دارد، اما برخی از خطرات شناخته شده شامل عوارض حاملگی و همچنین افزایش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها هستند.

سرطان پروستات: برخی مطالعات نشان داده اند که مکمل لیکوپن  ممکن است علائم سرطان پروستات را بدتر کند
بارداری: تحقیقات محدودی در مورد اثرات این کاروتنوئید در بارداری وجود دارد، اما مقدار طبیعی در منابع غذایی باید خوب باشد. قبل از اضافه کردن این مکمل به رژیم غذایی با پزشک مشورت کنید
مشکلات سیستم گوارشی: برخی از افراد هنگام مصرف مکمل کاروتنوئید دچار اسهال، یبوست، حالت تهوع، نفخ می شوند، اما مصرف خوراک طبیعی دارای عوارض جانبی نیست
واکنش های آلرژیک: اگر شخصی به گوجه فرنگی آلرژی داشته باشد، احتمالا بهتر است از مکمل استفاده نکند، زیرا برخی افراد  به لیکوپن  حساسیت دارند، اگرچه موارد بسیار نادری است

 

ورود به کانال تلگرام مجله خبری تا نود

منبع
hellodoctor
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن